En eka.

 
En uppgift som vi har deadline på ikväll. Temaflätning är kategorin. Hatar att rimma men gillar egentligen mest poesi med rim. Som Nils Ferlin tex.
 
En eka.

I mitt sinne ror jag en eka över land.

Jag ror över stock och över sten.

Ån den ringlar sig sakta fram.

Här är timmen aldrig sen.

 

Ån är spunnen av tunna drömmar.

Jag flyter bara följsamt med.

Jag ser hur det mot kölet strömmar.

När jag över böjer mig ned.

 

Bredvid dansar älvor tyst.

Och betraktar med tomma händer.

I ån åker minnet av att bli kysst,

Och hjärtan som drabbats av bränder.

 

Men runt mig finns inget annat än frost.

Frusna vidder och kall granit.

Du tjocka dimslöja, löv i rost.

Min andedräkt är pudervit.

 

Plötsligt rinner jag ut ur deltats fingrar.

Faller som en klump ihop.

Hastigt känslan ur mig slingrar.

När jag nås av faktums rop.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0