Teckenspråkets dag

 
Idag är det teckenspråkets dag! 
Helt sjukt att teckenspråk bara varit ett erkänt språk sedan 1981 i Sverige, det har ju lixom funnits i flera hundra år och vet ni vad som är ännu sjukare?
Idag, 14 maj 2014 på teckenspråkets dag blev danskt teckenspråk officiellt erkänt i Danmark. Trodde vi levde i nutiden? Grattis till Danmark, men helt sjukt att allt inte är accepterat i världen ännu.
 
När jag var liten var jag och mina syskon de enda som kunde något på teckenspråk, men idag ser det annorlunda ut. Jag har tsp-kurs med några av de äldre eleverna på skolan och nästan alla på hela skolan kan handalfabetet utantill. Vi hade sista kurs-tillfället idag, dagen till ära. :)
 
Fick för övrigt en jättebra sida för svenskt teckenspråk skickat till mig! Världen inom tsp går verkligen fortfarande framåt :D
fler och fler hemsidor dyker upp så man kan skrota de gamla inspelade filmerna med tolkar som har flaskbottenglasögon och permanentat hår.
 
Om man klickar in sig på handalfabete kan man dessutom testa sig själv! Precis vad jag behöver. För även om jag kan teckna ganska mycket själv, så är jag [pii] dålig på att avläsa. Så nu ska det utforskas! https://www.handernasvarld.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0