Det modigaste jag gjort.


Det modigaste jag gjort, rent fysiskt var när jag var 10 år och lekte på skolgården.
Jag var lite av en polis när jag var ung, tillförde lugn och trygghet vid bråken på fotbollsplanen eller agerade diplomatisk vän till alla mobbade. Jag tyckte inte om när folk gjorde saker som man inte fick göra, men jag var inte en sån där som skvallrade till dom vuxna om varenda småsak.
Men vissa saker tyckte jag var fel, som att blåsa i visselpipan på flytvästen, ropa på hjälp när man inte var i fara eller klättra i brandstegen, det fick man bara göra i nödfall.

En dag klättrade en pojke i brandstegen, en av min brors vänner och gick i 6an (alltså ett av dom "stora coola barnen"). Jag gick fram och sa lite bestämt att man inte fick klättra där. Han hoppade ner och denna pojke jag känt hela mitt liv typ tryckte upp mig mot väggen och spottade i mitt ansikte: Ska jag slå dig eller? med höjd näve.

Jag blinkade till, svalde och kände ett otroligt mod och behov av att stå för det som var rätt och svarade: Gör det då.

Han blev ganska paff och stod och tvekade med handen i luften i flera sekunder, kanske så många som 30 tillochmed, när den gälla rastklockan tjöt.
"Där hade du tur sa han" och gick. Men jag vet att det var han som var för feg och jag, jag var modig.


En annan gång jag var modig.

Kommentarer
Postat av: Simon Borin - Foto, stil & Vardag

sv: De kallas sugarskulls! :)

2012-05-24 @ 09:01:02
URL: http://simonborin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0