No-poo-metoden!


Påtal om ricinolja och andra hårknep.
Förut fick jag fett hår väldigt snabbt, då duschade man, så blev håret ännu fortare fett eftersom håret producerar mer fett ju oftare du tvättar bort det naturliga fettet och då fick man duscha ÄNNU oftare. Det blir som en ond cirkel och då fick jag höra om en metod som jag testade, som numera kallas no (scham)poo-metoden.

Den går ut på att man inte ska använda schampoo utan bara balsam i en två veckors period för att återställa hårets egna fettbalans så man kan duscha lite mer normalt sällan än varje dag.

Jag testade denna "kur" och sköljde endast håret med varmt vatten (du vet hur fettig disken blir om du diskar i kallvattn) och balsam, så ofta som det behövdes, om det var varannan dag eller flera gånger om dagen beroende på hur smutsigt det såg ut.
På dagen två veckor funkade håret superbra och man kunde duscha varannan eller var tredje dag utan att det såg fett ut däremellan. Där har ni ett supertips om ni lätt får fett hår! Kör no-poo period två veckor!

Annars är sunsilk lively and fresh (ljusgrön flaska) också ett bra tips, även om den funkade bättre innan dom bytte förpackning(??)

bildkälla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0