Alla kan plantera!

Har nyss planterat årets tomater! Att plantera sådana här dagar är verkligen guld och det är så kul att ha en liten gröning som man får följa i fönstret (och senare skiva direkt från planta till mackan).

Jag tycker mest om att ta frön från frukt, något som alla säger inte går, just därför blir jag extraglad när det kommer upp groddar. Det första jag fick fram var ett äppelträd som än idag frodas i mina föräldrars trädgård hemma i Lappland även om vägen var lång. [Sagan om mitt äppelträd]

Lätta plantor som man kan ta från frukt är tex äpplen, paprika och tomater.
De är oerhört lätta att plantera. Med äpplen eller paprika tar du bara ut kärnorna och planterar dem i en kruka cirka 2 cm under jord. (Och enligt mitt experiment i år så kommer de upp fortare om de får ligga i vatten ett par dagar innan man sår dem.)
Tomater är också busenkelt! Torka kärnorna på lite hushållspapper ett dygn och sedan bara att pilla bort dem och ner i jorden någon cm.

Förra årets tomater

I år planterar jag detta!:

Mitt startfält i år:
Nykomlingarna vattenmelon och brytböna (frön)!
Kanelbasilika
Persilja
Tomater
Äpplen
Paprika (om det fortfarande finns plats x))


Kommentarer
Postat av: Mamma

Hihi:) Va fint <3 Du å dina gröna fingrar :)

2012-02-12 @ 14:25:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0