Jullista 2012

Bara några dagar kvar till jul så tänkte att det var på sin plats med en jul-lista :)
Pepparkakor - Lussebullar
Ischoklad - Marsipan
Köttbullar - Prinskorv
Julkorv - Julskinka
Lax - Sill
Rullsylta - Pastej
[haha som ni ser gillar jag i princip inget på julbordet]
Revbensspjäll - Janssons frestelse
Ris a la malta - Risgrynsgröt
Glögg - Julmust
Ge - Få
Hemma - Borta
Utomlands - Sverige
Mysteriet på Greveholm - Dieselråttor och sjömansmöss
Chokladkalender - Paketkalender
Plastgran - Äkta
Arne Weise - Ernst
 
Hur och med vilka ska du fira jul i år?
Iår ska vi fira jul hemma i Lappland. Det känns skönt sen resan till Örebro förra året var en av de värsta upplevelserna jag varit med om i hela mitt liv. Resan överskuggar lite själva julfirandet förra året, som var mysigt men annorlunda. Därför känns bra att få fira på hemmaplan i år. Det blir hela mina familj och några släktingar till. Och så Johannes förståss, som ska fira jul med oss för första gången♥
 
Vad önskar du dig i julklapp?
 
Några produkter från make-up-store och portionsskålar.
 
Vilken scen är bäst ur Kalles Jul klockan 15 på julafton?
Jag ser knappt Kalles jul längre, har ju sett det så oerhört många gånger. Jag gillar Julverkstan för det mesta och jag tycker anledningarna till ändringarna i år är absurda.
 
Brukar dina julaftnar leva upp till dina förväntningar?
Ja oftast. Senaste julen jag firade hemma var den bästa julen någonsin.

Har du firat jul utomlands någongång?
Nej och inget jag önskar heller. Räknas Örebro?
julvädret i Örebro, 2011
Vilket jullåt är den bästa?
Mer jul gillar jag, ni vet den "jag vill ha en svårknäckt nöt, sötare gröt, djupare dopp i grytan". I våran familj lyssnar vi bara på rock-jul låtar med lite fart i istället för stämningsfulla carola-låtar.

Vilken julfilm är den bästa?
Grinchen kanske? Även om jag är otroligt less den också.

Har du varit Lucia någongång?
Ja, det har jag. Jag blev framröstad som lucia för hela skolan när jag gick i 6an. Det var jättestort för mig. Vi hade levande ljus och en riktig stor och tjock krona i mässing. Jag var ganska ängslig till en början att ha hela håret fullt med eld, men tillslut tyckte jag det var mer irriterande då uppdraget att få bort stearin ur håret är smått omöjligt. Men jag är väldigt stolt över att jag fick vara lucia.

Berätta om ett julminne som betyder mycket för dig:
Jag kommer inte på något som betytt mycket nu på liggande mage men jag kommer ihåg speciellt förra julen för vi hade det så roligt då. Blandannat när vi klädde granen det året och till likhet med våran julmusik är våran julgran lite annorlunda också än allt stämmningsfullt röda kulor och glitter.
Vi har 50 000 kulor i 1000 olika färger och glitter och småtomtar hit och dit, och det här året satte min bror Crille på sig ledarrollen och bestämde att vi bara skulle ha varannan silver och varannan blå kula. När vi pyntat hela granen satte Crille dit ännu en blå kula och förklarade "här kan vi vara lite crazy och köra en blå också" och gud vad vi skrattade.
Annat julminne från det året: Crille blir rädd för en påse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0