Utlands-tips! Alanya, Turkey.

Det börjar ju bli utlandstider så jag tänkte att jag kunde dela med mig av den bästa charterresan jag varit på!

Jag vill tipsa om Alanya, Turkiet. Nu tänker alla "men åååh, alla åker ju dit. Är ju bara en massa slemmiga turkar som kladdar på en" och fel fel fel ni har!

Jag hade samma fördommar och ville hellre åka någonannanstans men så övertalade hon på resebyrån att vi skulle till Turkan (BONUSTIPS, beställ inte via en resebyrå, du betalar 50% mer än vad du kan hitta på internet). Vi for iallafall och hade the time of our lives!



Två värda saker: först och främst fara på ett hamam, som är ett turkist spa, där de skrubbar av en med en kamelskinnsvante och bubblar in en med luftbubblor, sjukt skön känsla och brännan som jag fick har ALDRIG suttit så länge, satt lugnt hela sommaren. Så hamam (första dagen, annars skrubbar du ju bort brännan du skaffat) är ett måste!

Sedan vill jag rekommendera att åka ut med båt, en sk Lazy day, så otroligt skönt! Svalkar på ett helt annat sätt och det var så mycket spex och fina omgivningar man fick se på den turen!

Bästa baren tyckte vi var Havana club, en bar utan tak. Det är en otrolig känsla när vi en natt dansade för fullt och himlen plötsligt öppnade sig och regnade ner över oss och alla bara festade på!

Utelivet: Var väl kul men inte så på topp som vi hade förväntat oss, men vi var där i slutet av maj så det hade väl inte dragit igång riktigt.  Alkohol i Turkiet lika "dyrt" som i Sverige, men på Cypern däremot betalar du 25:- för en drink och får en shot på köpet.

Maten var inte heller någon höjdare, men massor av kebab fanns det. Och små stånd där de säljer bagels med nutella på för 5:-, det var hur gott som helst. Hotellets mat var däreot awesome, fortfarande idag är Chicken pineapple på hotellet det godaste jag någonsin ätit.



Det absolut finaste stället jag varit på var när vi blev utskjutsade av några vänner (kanske finns taxi eller bussförbindelser dit?) en bra bit utanför staden, och spenderade några timmar vid en bergsflod (Dim cay heter floden)!
Omgivningen där är verkligen vad jag kallar ett paradis. Det var en översvämmad restaurang där man åt på flytande plattformar och bada kunde man också där. Det var otroligt fint ställe och rekommenderas verkligen! Bilderna gör inte rättvisa, och här finns en dålig film jag hittade på youtube.



Jag hoppas ni fått lite tips och res lugnt i sommar!

Kommentarer
Postat av: Bea

sugen på att resa när jag ser bilderna! :)

2012-04-25 @ 15:45:45
URL: http://beatriiicej.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Nu vill jag resa iväg!!!

Snygg blogg!

2012-04-25 @ 20:59:06
URL: http://junitjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0