The Cove

Inte ens nära att börja gråta. Det var en hemsk film och mycket intressant, men weeping-material skulle jag inte säga. Det sorgligaste scenen var just den som jag redan hade småsett så den var jag redan beredd på.

Missförstå mig inte, jag tyckte verkligen det avr hemskt och allting men inte sorgligt på det viset att jag skulle börja gråta.

Filmen handlar som sagt om delfinslaktningarna i Japan. Ungefär 23 000 sälar höll jag nästan på säga delfiner dödas mellan septemer och mars. Det mest fascinerande med filmen är att huvudpersonen är den forna delfintränaren "kom inte ihåg vad han hette". Han var med och fångade de 5 delfinerna som spelade "Flipper" och tränade även upp dem.



I 10 år försökte han få delfin-industrin att ta fart. När hans närmaste delfin som spelade Flipper tog "självmord" (delfiner har ingen instinkt att andas, utan det är en vilja, så hon ville helt enkelt inte, sa han) simmade in i hans armar, tittade på honom och sjönk till botten. Dagen efter blev han arresterad för att han försökte befria de andra delfinera på akvariumet.

I 10 år hade han försökt bygga upp imperiet, och har nu tillbringat 35 år med att försöka förgöra det.

Var en bra och lärorik film, ganska seg ett tag men jag fann det intressant. Det var itne så mycket "splatter" som jag trodde det skulle vara, utan mest argument till varför det är helt sjukt att dom ens gör det (tex att är massvis med kvicksilver i delfinkött. 0,4 är lägligt och delfinkött innehåller ungefär 2000) vilket. 7 av 10 guppyfiskar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0