Något du inte visste om mig :D

Visste ni att jag har gröna fingrar och älskar att plantera saker?

Det är sant. Har ett eget växthus av plast som jag fick av mina föräldrar någon gång när jag fyllde år.
När jag fyllde 18 fick jag ett pilträd av farmor och jag har alltid varit bra på att driva upp saker.
Min 18års-dag. Fick en vattenkanna, en locktång och ett par trosor också, till synes.^^
Det första jag planterade evah var en äppelkärna. För det första så säger dom att det är otroligt svårt att få upp någonting ur en kärna. För det andra så är det för kallt för äppelträd i Lappland. Men jag tänkte jag skulle testa.
Fick upp en planta, som jag, när den blivit tillräckligt stor, planterade ut. Var ganska inställd på att det skulle dö under vintern men icket då! Dock har min bäbis verkligen levnadsvilja, kan man väl kalla det!
  • Första vintern åt en hare upp honom :( Han blev till en liten stump. Men så på sommaren sköt det ut grenar från denna stump och vips så levde han livet igen :D
  • Andra vintern hade råttor som bott under snön tuggat bort all bark och grenar så åter var bara den där stumpen, torr och livlös kvar. Men sommaren efter så återhämtade den sig mirakulöst :D
  • Tredje vintern, och jag vet det låter skumt, men då hade vi en reninvasion i trädgården. Lapparna hade tappat bort sina renar eller drivit dom åt fel håll, för dom var iaf på våran gata. Säkert över 100 renar som tuggade i sig buskar och rabatter och förstörde gräsmattor. Gissa vilket träd som blev glupskt uppätet av en hungrig ren dessutom :( Tänkte nu kommer det säkerligen inte växa upp igen. Men som sagt, levnadvilja.
  • Fjärde året, jag vet det börjar bli tjatigt, men den här våren blev trädet sjukt. Fick en svampsjukdom från grannens häck. Små röda svampar växte upp på den och vi googlade och tydligen var det ytterst svårt att bli av med svampen. Jag visste att grannens häck haft det där i flera år. Men inte dock äpplis inte, utan plågade sig genom det där, och nu är han väl 7 år gammal och högre än en meter :D
Iår ska jag försöka odla en maka till äpplis, för utan ett fellow-tree kan det inte bli äppel-äpplen på trädet.
Detta är vad jag ska odla iår :D
Smultron (försökte förra året, NONE)
Paprika (oerhört enkelt)
Tomat (oerhört enkelt)
Persilja (Första gången jag tänkte odla kryddor :))
Gräslök (Kan va gott å ha)
Äpple (Som sagt :])

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0