Disney stereotyper

Och något som självklart slog mig när jag såg filmen är hur Bambis far (Skogens konung) är tecknad. Nästan så man blir kär i en hjort. Stor och stark och ståtlig.

Och det är något som jag tänkt på måånga gånger. Alla skildringar av män respektive kvinnor i Disney filmer. Och ja, hade vi inte sett Disney filmer hade vi haft totalt andra ideal, om såväl det motsatta könet som kärlek.

Alla män (eller djur?) ser ut såhär:



Alla är stora, v-formade, muskulösa med enorma bröstmuskler och såklart så kan de slåss.
Det finns undantag dock, såsom kejsaren i Kejsarens nya stil, och varför? Jo för att man inte tycker om honom i början. Det finns såklart många fler undantag, såsom Peter Pan och Milo i Atlantis, men det har jag ingen förklarning på ^^

Medans kvinnor ALLTID ALLTID ALLTID ser ut såhär:


Smal midja, normala bröst, stoora ögon med mycket mascara, långt hår och hela det där petit-uttrycket i ansiktet. Allting är så nätt.
Det finns ingen ful tjej i Disneys historia, rätta mig gärna. Är dom fula är dom bara bi-roller.
Som nu när jag såg Bambi, Stampes brud? WTF? Visst supervacker, men whatt up? Rosiga kinder och ögonfransar till taket, med en mysig byst och smal midja, säg till om ni hittar en kvinna som ser ut sådär.


Kvinnor väljs för att dom är vackra, det är så man får sin "prins". Ta Törnrosa tex. En prins går runt i skogen, han hör en vacker röst, ser ett vackert ansikte. KLART han ska ha henne? Spelar ingen roll om hon bara äter med fötterna eller har sparat alla sina tånaglar i en bruk för att "dom är fina att se på", hon är ju SNYGG! Bingbangboom, så är det.

Som i alla Disneyfilmer, det är inget par som lärt känna varandra innan de plötsligt ska ha varandra. Det bara ska va så. Förutom då i Prinsessan och Grodan, som för övrigt har den första svarta prinsessan EVER, och dessutom lär paret känna varandra under resan.

Vi kan inte styra det, vi är uppvuxen med det. Klart att tjejer går efter män som ser ut som Tarzan0 istället för Jafar. Och killar går hellre på Bambis mamma än Den onda féen (Hon har iofs horn också så I dont blame u guys)
Jag är så himla glad och tacksam för Disneys filmer, Im just sayin att världen hade varit annorlunda.

Något annat som jag tänkte på är tecknandet av "skurkar" förutom att dom är mörka och så så var det en slående likhet mellan Ronno i Bambi 2 och Kovu i Lejonkungen 2.

Och påtal om likheter inom Disneys filmer, så finns det här youtubeklippet som är väldigt underhållande, så mycket som man aldrig tänkt på ^^


Och slutligen, för er tjejer som fortfarande drömmer om ädla prinsar med ett bringmått på över 2 meter. Här finns dom i ny tappning! Grrrr..!

Källa för bilderna.
Fler bildkällor

Kommentarer
Postat av: Mamma

Har sagt de förut men måste säga det igen:)

Du skriver så förbannat BRA!!!

2011-08-31 @ 20:47:39
Postat av: annelie

Nej jag vet..men jag blir så rastlös av att sitta inne. Jag känner mig inlåst. De e därför jag måste få av lite energi på promenad. Men du kanske har rätt!

Åh bambi filmen såg jag för typ 2veckor sen. Ja han är faktiskt ståtlig.. och du har rätt med de där men män och kvinnor i disneys historia :)

2011-09-01 @ 10:57:13
URL: http://annielull.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0