Min religion

Igår morse var man på julotta med familjen i den lilla byn mitt ute i någonstans i det kalla lappland. Länge sen man varit i kyrkan. Jag brukar ändå gilla att vara i kyrkan, även fast jag inte är religös. Jag har respekt för kyrkan, troende och så, och det brukar kännas fint och högtidligt att sitta i kyrkan ändå..

Men den här gången så kände jag verkligen när jag satt där i de hårda träbänkarna att jag verkligen växt ifrån religion. Det kändes falskt och som en sekt allting prästen pratade om. "Att vi ska vända oss till Jesus, guds son och han ska förbarma sig över oss. Och om hur genitalt det var att Gud sände sin ende son till oss människor på jorden som ett simpelt barn, som behöver omvårdnad. Varför sände han inte Jesus som något mer kraftfullt, som en man? För en kvinna kunde han ju iaf inta skickat." (!)

Fan vad arg jag blev. Jag hatar sådant där, och det kändes så hjärntvättat allt han sa.

 Jag tror inte på någonting, till största del. Det vore fel att säga att jag är troende. Jag skulle vilja tro men inte på samma sätt som vissa. Men tex om vad som händer efter man dör. Jag har alltid velat tro att man återföds, kommet till ett annat land eller någonting men det känns som att man innerst inne vet, att när man dör, då kommer man bara försvinna och så är det med det.

Jag och Mimmie pratade en del om det där igår, att det är synd att efter döden kommer man få veta men inte kunna berätta det för någon. Vad tror du händer efter döden?


Kommentarer
Postat av: Jag

Hej!



Det kan kännas lite högtravande i kyrkan kanske.. något man har respekt för och som känns härligt på samma gång, och det är just så det kan bli med religion. Det viktigaste är just att lyssna på vad Jesus sa tror jag, vad är egentligen budskapet bakom vissa budord. Jag var förr velande, men insåg att bakom varje "regel" finns en mening som är till vårt bästa, det finns kanske sånt du känner dig tveksam till från början, men meningen kan komma sen. Så om du vill tro, var inte rädd för Gud älskar dig.

2011-01-02 @ 15:43:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0