Min käkoperation: Startskottet! Remiss

Ba random sötbild för att kompensera snusket längst ner.
Jag har alltid haft varierade problem med mina visdomständer, som många har. Och i början av året, när jag började gå hos de extremt kompetenta tandläkarna här i Norrbotten, så tyckte de att vi skulle operera bort dom.

När jag för första gången var in till tandakuten pga mina problem så sa tandläkaren att det inte är så konstigt att jag har problem med visdomständerna eftersom de inte har plats att komma upp och därför hamnar i något typ av limbo mellan att vara framme och inbäddade i tandköttet. och ifrågasatte varför inte dessa opererats bort tidigare, detta brukar man göra vid 15 års ålder för att käken är mjukare då. Jag ryckte bara på axlarna och vi bokade tid för att operera bort båda vid två olika tillfällen.
 
Den första gick jättebra! Var lite väl kaxig och tog inte värktabletter regelbundet och lärde mig min läxa så förutom skallebang så gick det bra.
 
 
Men under tiden som jag väntade på den andra operationen var jag ändå tvungen att komma på en akuttid till pga samma problem med kvarvarande tand och att jag slagit bort en flisa på en framtand när jag åt chili sin carne (Typ världens mjukaste mat??). Denna gång fick jag träffa en annan tandläkare som "fristående" konstaterade samma; att det var konstigt att visdomständerna inte plockats tidigare pga den onorm... eh.. ja.. asså.. din... underkäke.. den... är lite..
- Tänkte du säga onormal?
-Eh... Ja.
Jag bara skrattade och jag kunde se hur lättad hon blev.
Hon förklarade vidare att den var underutvecklad och ganska mycket så om jag ville så kunde hon lägga in en förfrågan om att göra en utredning och isåfall skulle jag ev. kunna få tandställning gratis. Något jag funderat över ändå sen mina framtänder börjat sticka iväg i 20-årsåldern. Hon frågade om jag snarkade vilket jag gör och om någon i min släkt har apné, vilket de har. Så remiss skickades och inom sinom tid opererades den andra visdomstanden i nederkäken bort. Det. blev. KAOS. TRIGGER: BLOD. Men men dessa operationer har ju egentligen inte med THE operation att göra så bli inte avskräckt.. 






 
 
 
 
Allt gick bra tills jag kom hem och fick en oväntad blödning och mitt i det höll jag på att svimma. Var hemma själv, fick inte tag i varken Johannes, 1177 eller tandläkarmottagningen. Tillslut fick jag jag tag i Johannes som kom och hämtade mig. Han kom in i badrummet och backade snabbt ut om man säger så. Väl hos tandläkaren igen så sydde dom lite till och sprutade på blodstoppande medel. Hon var lika chokad tandläkaren och visste inte hur vi skulle göra men om det inte slutade så skulle jag behöva åka in på akuten men som tur var slutade det. Halsen var alldeles blå, grön eftersom blodet runnit ner på insidan huden.
 
 
Bara snapatf rån en film, det ba forsade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0