Min käkoperation: Planen och plastik?!

 
Tillslut blev jag inkallad till tandregleringen som förklarade läget. Jag har ett litet överbett men egentligen är det större än vad det ser ut eftersom undertänderna har försökt kompensera bettet genom att ställa ut sig. Det är också därför jag inte upplever att det är trångt i underkäken eftersom tänderna får mer plats när de sprider ut sig som en solfjäder.
 
Det man gör är att ställa ut övertänderna likadant (herre..min..gud) och dra bort två tänder för att få plats att räta upp undertänderna lite. Så räls 1,5-2 år där jag alltså kommer bli fulare och fulare, rent ut sagt.
 
Sedan görs själva operationen där käken sågas av och flyttas fram. Kommer få äta flytande i 2 veckor, sedan mos i 4 veckor.
 
Sen ska rälsen sitta på 1,5-2 år till för att ordna upp det igen.
Efter det så får jag gomplatta i 2 år nattetid (minst) så totalt tar hela behandlingen ungefär 5 år. 
 
 
Efter mötet med tandregleringen så hade vi ett möte med käkkirurgen som kom fram till samma sak och dessutom
" Vi har kommit fram till samma slutsats, att du skulle bli hjälpt av en operation för att undvika apné i framtiden samt pga bettet. Man flyttar fram underkäken 7 mm och vi rekomenderar att man även förutom att såga av käken, sågar av benet i hakan och flytta fram även det."
Jag frågade vad meningen var med att såga av hakan, och han svarade
"Ingenting, det är rent estetiskt."
 
Och jag blev så jäkla osäker! Vill jag förändra något som jag förlikat mig med efter så många år. Ett släktdrag om än inte så attraktivt?  
Har ju velat det typ hela mitt liv men nu har jag vuxit upp och sett mina ansiktsdrag landa i det som slutligen blev mitt utseende? Som jag ser genom mitt släktled. Känns så himla konstigt, för det gör ju ingen mening rent medicinskt. Är ju som något som är jag men samtidigt inte "snyggt"?
Kirurgen var väldigt lyhörd och sa att hakplastiken är inget vi behöver bestämma nu, eftersom operationen är två år bort men att jag skulle fundera på det.
 
En förfrågan skickades till landsting om att få en bedömning på hur "grova" felen är. Nog grova, så betalar landstinget eftersom det bör ha gjorts när jag var yngre/ inte nog grovt, jag får betala själv där bara regleringen kostar underfär 20.000 om jag ville göra det här.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0