Goin veggo and meato.

 
Såg "Cowspiracy" förra veckan som är en dokumentär om boskapsindustrins påverkan på miljön. Låter tråkigt men den var jättebra. I den tog de upp att boskapsindustrin (både den i sig och odling av deras foder) står för över 50% av alla föroreningar. Då känns det som att det knappt spelar någon roll om man snabbduschar eller cyklar, om det som spelar störst roll är att alla äter så mycket kött.

Dokumentären tar upp tabuet om detta fakta, för ingen av de stora företagen vill prata om det eftersom de drivs av donationer och vill inte stöta sig med storföretag.
Den var iallafall väldigt vettig och efter detta har jag och Johannes tagit ett beslut.
Vi ska sluta köpa och äta producerat kött. Vi är tursamma och har vårat eget viltkött som vi äter istället. 
Vi har även försökt byta ut våra mejeri-produkter till vegetabiliska sådana. 
Så vi är vegan, vegetarian och köttätare. Vi kallar det för viltoterian. 
 
Och det känns jättebra. En vecka in nu och det enda jag offrat är mjölk och skinka. Men vi har havremjölk och oftast äter jag inte skinka ändå. Bättre för mig, bättre för djuren, bättre för jorden och på så vis bättre för dig. Men har förståss redan också blivit dömd och dumförklarad. På en vecka. Vi kanske bara ska känna lite peace, love and understanding tycker jag?

Jag tvingar ingen annan att göra detsamma men jag rekomenderar dokumentären varmt. Bryt tabun iallafall. Var medveten och kanske vill du också förändra något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0