Cancer-fri och ärrad, yes!

Nu ska vi prata något viktigt. Något som de flesta inte bryr sig om är prickar (födelsemärken) och idag vill jag lyfta fram och påminna er om hur viktigt det är att kolla upp dem. Den vanliga cancerarten för folk under 30år är just malignt melanom. Samma sjukdom som startade Bob Marleys bortgång.

Alla prickar som är ojämna i kanterna, ojämn i färgen och/eller kliar ska kollas upp. Dessutom löper det större risk att få malignt melanom när du;

  • Har fler än 50 prickar på kroppen eller en del stora.
  • Solar mycket
  • Har en mamma, pappa, syskon eller barn med malignt melanom.
  • Är man, för de löper lite större risk att få malignt melanom än kvinnor.

Jag har länge dragit mig för att ringa trots att min pappa haft tendenser till cancern. Dessutom solar jag mycket och lugnt har över 50 prickar på kroppen. Jag har tidigare plockat bort två men jag antar att det är just därför jag dragit mig för att ringa.


Min första prick hade jag i ansiktet. Jag föddes med den och den var ganska stor. Iockmed att jag skulle växa skulle även den det, så läkarna beslutade att plocka bort den när jag ännu var liten. Den är gjord på plastik och väldigt "välgjord" och syns knappt.


Min andra togs när jag var 15. De sa att jag skulle få göra den på plastik iochmed att den satt i urringningen. Det var inte fören jag befann mig på lasarettet som jag fattade att den inte skulle göras på plastik.
Ärret är klumpigt, stort och fult och trots att de sa att jag inte skulle få några ärr av stygnen så fick jag det.

Men nu har jag ändå dragit mig för länge. Har flera som behöver kollas upp, så om jag går och ringer nu, ringer ni som behöver det imorgon? Ett samtal till vårdcentralen är allt som behövs.


Kommentarer
Postat av: Jessica - En flicka som är stark

åh vilket bra inlägg!! Superbra att du ringer. detta är verkligen viktiga saker.

2012-04-02 @ 09:43:37
URL: http://jessi91.spotlife.se
Postat av: Jessica - En flicka som är stark

åh vilket bra inlägg!! Superbra att du ringer. detta är verkligen viktiga saker.

2012-04-02 @ 09:44:09
URL: http://jessi91.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0