Kastar lite sten

Efter-vals-tankar
Även fast det finns en sten i magen på mig efter gårdagen och fyra-år-framåts-val så orkar jag inte prata om det. För mig är det ganska enkelt. Man kan spara en massa pengar på invandringen, genom att inte ta in flyktingar. Men vill vi att Sverige, att världen ska se ut så? Fy fan säger jag bara. Jag spottar på era åsikter och någonstans i eran uppväxt har någon misslyckats med det här med värdegrund, empati, demokrati och allas lika värde.
 
Blev så sjukt irriterad på de som pratade i radio imorse. (Två män en kvinna) där männen sa "Och FI kom inte in i riksdagen. Nu när kvinnorna hade chansen. Fler kvinnor skulle ha röstat på dom så hade FI kommit in i riksdagen."
Det är väl ändå det som är problemet? Att inte fler män röstade på FI. FI är till för ALLAs lika värde. Både fler män och kvinnor skulle valt FI så SD inte blev sånna vägmästare.
 
Den största oallmänbildade svaret män och kvinnor ger på frågan. är du feminist?
"Njaa... Asså jag tycker alla är lika värda men jag vill inte kalla mig feminist. För ordet feminism syftar ju på att kvinnor ska vara bättre. Det hör man ju. Och jag tycker alla ska vara lika, så jag är inte feminist."
 
Oj, förlåt, ett ord som för en gångs skull har en feminim toning men betyder för alla. Så kan vi ju inte ha det. Tänk inte på alla andra ord i ordlistan som har manlig benämning. De har ju funnits så länge, så de är normen, de är man van vid. Varför ändra sådant?
 
Oj, jag orkade visst prata politik. Lite grann iallafall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0