En älgjaktshelg

 
Personligen hatar jag bildbomber (mindblown!) men det kändes lite cheezy att klippa ihop en video i movimaker med ett "fint" intro där det står älgjakt 2013 med comic sans. Så här kommer det.
 
Norrland var så vackert att det värkte i hjärtat.
 
 
Blev helt förvirrad av storleken på våran hund! Även katten var gigantisk, alltså GIGANTISK. Men det blir väl så när man är van att lyfta tunn spinnande kattungekropp från magen om morgonarna.
 
Lördagen
Nelson är så fin när han är såhär lugn och fokuserad som han är när det är älgjakt. Och hur det spritter i benen när han blir ivägsläppt. Den här dagen gick vi med hund. Vi gick totalt i fyra timmar med höga knän.
 
 
 
Älg har fejjat.
 
 
Det var fejjat överallt i skogen.
Och just efter den här bilden satte vi oss på en sten för att jag skulle plåstra om mina begynnande skavsår. Och då blev det spännande!
 
Jag har varit på älgjakt många gånger men aldrig fått vara med att se skymten av en älg och nu frös pappa till och viskade "Tyst...!" På en och en halv sekund var bössan i ett stadigt grepp och vi alla tre hukade oss bakom en sten.
Skogen var tät, sikten dålig men vi hörde hur något stort och tung travade förbi oss i skogen. Det liksom mullrar i marken och då var pulsen inte dålig. Pappa lockade för att få den att stanna till men den hade sprungit över vårat spår och ville inte ta reda på vad vi hade för oss.
 
Men som sagt, inget skottläge alls men en annan i jaktlaget sköt en kalv som vi fick vara med och se från skjuten i skogen till gårdsplan iallafall!
 
 
 
Söndagen
 
Skonade mina fötter och satt på pass med min faster istället. Inget spännande hände förutom att en räv nyfiket cirkulerade runt oss för att se vilka dumburkar det var som satt där mitt ute på ett hygge tidigt på morgonen.
 
Dock fick vi ännu en gång vara med att något sköts. Samma kille som sköt kalven sköt även en ko, som vi fick vara med att hämta. Att se en älg på bild och se en älg i verkligheten avgör att man nog skulle kissa på sig om man stötte på en levande älg oskyddat i skogen. Dom är gigantiska! Om man jämför med hur kon ligger på älgdragaren jämfört med kalven, alltså. Gigantisk!
 
 
 
Ymer, hunden som skällt båda djuren som sköts under helgen var en bråkdel av vår hunds storlek, och en normal fullväxt jämthund. Det är bara våran Nelson som fått för sig att han skulle ha krullig sträv päls och växa till storlek "Hulken".
 
På söndagseftermiddagen for vi till skjutbanan och både jag och Johannes sköt mitt i prick på älgtavlan.
Vi får se om det blir några älgjägare av oss nästa år. Först ska licens tas så vi får se hur det blir med den saken•
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

två härliga dagar i skogen ;)

2013-09-19 @ 05:51:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0