Slakta är okej, men jag tycker halal är fel.

Har just sett en massa slaktvideos på youtube
(fråga mig inte, jag ser dom sjukaste videorna på internet och oroa er inte jag ska inte visa er något här, därför satte jag istället in en bild på den här söta kossan för det hade blivit lite off topic att posta en bild på en söt kattunge...).
 
Nu så mår jag jävligt illa (såklart) men pga att det slaktas så mycket på halal-vis. Många hatar alla videos där det föregår slakt överhuvudtaget men jag ser inget fel, så länge uppfödning, transport OCH själva slakten är human.
 
Att kött är halal innebär att djuret har förblött och på detta vis "renats" och är "jungfruligt". Halal-slaktat kött är en förutsättning för flera religioner såsom islam och judendom.
 
För att döda ett djur halal-style så skärs helt enkelt halsen av djuret och djuret får förblöda, detta tar mellan 30 sekunder och flera minuter beroende på hur stort djuret är. Efter den första hemska stunden så blir de medvetslösa men kan fortfarande då och då röra sig och huvudet som endast sitter ihop med ryggraden hänger och slänger.
 
För "vanligt" kött så används bultpistol (helt sjukt smidigt, har sett de videorna också) eller så skärs huvet av MED ryggrad.
 
Det är där jag tycker det gör skillnad. För så länge ryggraden är av kan inga nervsignaler gå mellan kroppen och huvudet, det vill säga, ingen smärta kan skickas runt i kroppen. Alla rörelser som görs är efter dödsögonblicket och är dödsryckningar medans halal-slaktade djur känner smärta och försöker ta sig därifrån tills dess att de faller in i medvetslösheten.
 
Jag vill bara att man ska tänka en extra gång och läsa lite bättre på köttvarorna man köper. Köp inget från danmark (oftast dålig djurhållning där) och INGET där det står halal.
Vad jag vet så finns det inte överdrivet många halalvaror här i Sverige men jag själv köpte nuggets på extrapris, tänkte det skulle vara gott och när vi ätit klart och jag ska kasta påsen märker jag att det står halal-godkänt på baksidan och jag mår illa över att jag stöttat en sådan sak.
 
 
Det här har inget med religion eller rasismen att göra utan helt enkelt att jag inte tycker det är rätt att vi ska ha det såhär. Acceptera att djur behandlas och SÄLJS i världen och sverige såhär.
 
Så mina tankar ikväll är bara, fundera en extra gång när ni står på ICA och fundera en extra gång på vad du står för. Inget kommer någonsin förbättras om inte alla, en för en, börjar ta sitt ansvar och köper bra produkter. Sätter ner foten och säger nej.
Köp ej dessa!

Kommentarer
Postat av: randigarutor.blogg.se

Usch vad hemskt, det ska jag tänka på när jag handlar.

2012-11-10 @ 15:51:42
URL: http://randigarutor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0