Koko - the talking gorilla

Har precis sett dokumentärern om Koko på youtube. Koko är för er som inte vet en gorilla som kan göra sig förstådd via teckenspråk. Dokumentären är från 1978 men Koko lever än idag och kan över 1000 tecken och förstå ytterligare 2000.

Det var ganska intressant faktiskt men jag blev inte så förvånad. Våra arvsmassor är ju så lika så det är väl inte konstigt att de kan lära sig teckenspråk. Jag kunde ju teckenspråk innan jag kunde prata. Men det mest spännande är ju att man får reda på hur Koko känner och kan förmulera detta.
Såg en annan video en gång, tror att det är samma gorilla, som lärt sig att man dör efter livet. Genom att först bli visad bilder på grön, gul, röd om och om igen så associerade apan att röd kommer efter gul och sedan visade de bilder på bebisapa, vuxenapa, död apa och när gorillan förstod detta uttalade hon sig (genom teckenspråk) att hon kände ångest för att hon visste att hon skulle dö.

Hela serien får du klicka till dig till här och för er som bara är måttligt intresserade är det här klippet intressant.
Det handlar om hur Koko reagerar när hon får veta att hennes kattunge All Ball har dött.


Kommentarer
Postat av: psyckomamma

Hejhej jag är 20 år , ja tyävr är vissa liv såna som mitt :/

2012-04-10 @ 14:47:16
URL: http://psyckomamma.blogg.se/
Postat av: PÄRLVERKSTAN ♥

Nu har vi kommit igång ordentligt!



Ta en titt på våra unika armband & halsband, och varför inte piffa upp nyckelknippan med en pärlfigur?



Besök oss på Pärlverkstan! :)

2012-04-10 @ 18:50:23
URL: http://parlverkstan.blogg.se/
Postat av: Lotta

Oj vilken intressant film! Hinner inte se den nu men hoppas jag hinner senare! Helt sjukt vad lika vi faktiskt är apor!

Jag jobbar på sjukhuset som städerska, men iochmed att jag har börjat skolan igen är jag tjänstledig och just nu har jag praktik på ett hotell, så när jag skriver om jobbet nu är det praktiken jag menar.

2012-04-10 @ 22:57:39
URL: http://alottawtravel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0