Norrland för mig

Internet fungerade inte igår, och gör inte det idag heller, så jag sitter på Ms jobbdator för tillfället.
Det var skönt att göra någonting igår. Jag å M har en tendens till att slöa bort dagar utan att få något riktigt gjort. Idag ska jag också inte tappa bort dagen. Ska sy klart stolsdynerna och fixa kökssoffans lock, så det blir ett final resultat senare :D
Det kändes bra att få vara riktig norrlänning igen. Det kanske verkar som jag drar alla över en kant men jag talar för mig själv.
Jag är född och uppvuxen som norrlänning. Åt palt med familjen på söndagar, körde skoter på vintern och frös även på sommarn.
Har kommit i kontakt med ren på vägarna fler gånger än jag gått i högklackat [definitivt]. '
Levt i evigt mörker med metervis av snö i en vinter som varar längre än 4 månader.
Minus 20 svider lite i kinderna men påverkar en inte nämnbart [inte i lappland iaf].
Att backen eller skoteråkning är det uppenbara tidsfördrivet varje helg.
Känna hundra kilo vibrerande maskin under sig, och fem kilometer led bakom sig. Bensin dunkar och motorolja, is och fukt i hjälmen och imma på skoterglasögonen.
Gå på en promenad över diamanter, se älg på en frusen lägda.
Göra ett hål i en is. Snickra grillpinnar och äta ljummen korv.
Vår som uppenbarar höstlekar som blivit abrupt avbrytna av det första snöfallet. Gulnat gräs och hundbajs. Vatten som porlar exakt överallt. Grus som nu ligger stilla på fast mark.
Sommar, som endast varar i ungefär 2 månader. Aldrig blir varm och alltid är ljus.
Man kan festa hela natten och kan aldrig gömma sig i skuggor.
Träffa människor från andra ställen som har svårt att hänga med när man säger att man har "hett" ölen i frysen eller frågar "vad jere?".
Gå hem klockan 4 på morgonen men skorna i handen, lika ljust som klockan 3 på dagen och förfrysa fötterna mot asfalten.
Gå i skogen med vad som känns som 15 kilo packning över frostkylda myrar i jakt på ett pass att vila sig på.
Sova en stund medans brasan sprakar och pappa sitter avslappnat men alert mot en tall med bössan brevid sig. Smälta choklad på en sten och äta revbensspjäll direkt från benet.
Känna lukten av hår och en mjuk, men kall mule under sina fingrar.
Hålla en gråvit hund i koppel som drar axlarna av en för att få komma en decimeter närmare ett saltat skinn på marken.
Bli träffad av löv i huvet och hoppas på att snön och det eviga mörkret ska komma snart.
Sådana saker, är norrland för mig.


Och det kommer det alltid att va. ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0