Farbror Blå, gånger två

Idag har jag sett film med gänget, sedan körde jag och en vän till mackarna för att tanka. Hur ofta har du sett polisen på en vardag? Om du ens har sett dom på helgerna? Men så plötsligt står dom där. Och ingen av oss hade bälte, så panik att knäppa på oss dom medans polisen började köra efter oss. Så slår dom på blåljusen...

Jag har respekt för polisen, och har bara varit i kontakt med polisen en gång. Jag var 16, hade öl och stod på torget på marknaden. Just det, det var en marknadshelg. Vi står 4-5 pers och dricker när vi ser polisen komma gående mot osss, annars är det nästan helt öde på torget. "Shit vad ska vi göra? Jag har ju hela väskan full med öl" "Ta det bara lugnt, stå still" "Aa, det är nog smartast, vi står still" så utbrister Jenny "SPRING!" tvärvänder om och börjar kuta och jag vet inte riktigt vad som hände, överlevnadsinstinkt tror jag, men jag vände också om, och började springa. För jag var 16 år, fått tag i öl för första gången och hypernervös.
Vi hann bara runt husknuten innan de var ifatt oss. Jag hade slängt min väska bakom en container, och Jenny var redan utom synhåll. Jag fick plötsligt tillbaks medvetandet; Vad gör jag? Springa från polisen?? Och vände mig om och erkände att väskan de plockat upp var min. Ena polisen börjar ställa frågor om min identitet medans den andra packar upp mina 3 öl.
Jag svarar så ärligt jag kan och är väldigt snäll och tillmötesgående. Och ena polisen börjar kaxa "Vars har du fått spriten ifrån va, va, va??" Jag höll på att kissa på mig. "Eeeh... En kille i Skellefteå har köpt ut det" Vilket var sant. Jag visste inte ens vem killen var, tror han var alkolist. Någon som min vän brukade fråga."Jaså?? Jaha? Det bara POFF kom fram sådär?!" Jag ba; Nej, jag sa ju att en kille köpt ut det. Det hela slutade med att de tog mina öl och skickade ett brev hem så mina föräldrar skulle få veta vad jag haft för mig.
När jag såg blåljusen blev jag helt i chock. Bilen som kördes den här kvällen hade en massa fel (bilen skulle fixas så vi hade den bara en dag för att tanka upp den), och jag hade inte ens tänkt på det, utan bara satt mig i bilen utan att ens tänka på att den inte hade några reg-plåtar! Jag hade tom satt mig bakom ratten för att jag skulle köra, men blev övertalad att min vän skulle köra istället, och muttrande hade jag satt mig i passagerarsätet. Tänk om jag hade kört? Min prövotid är inte ens ute så körkortet hade rykt direkt! Vi pullade over (eew, mixa svenska å engelska sådär) och polisen ville att vi skulle kliva ut och prata med dom.
Det hela slutade med att det blev böter på några tusen och vi fick rulla bilen hela vägen hem. Tur att farbror poliserna vi träffade idag var snälla. God bless you.

Kommentarer
Postat av: Stigen

Du sprang för sakta. Vi skulle inte ha börjat springa från första början, (mitt fel) men när vi redan hade börjat skulle du inte ha stannat ;)

2010-10-13 @ 08:53:05
Postat av: R

Jag skulle väl inte säga att springa rfån polisen inte är en sån bra idé överhuvudtaget Jenny ^^ Nästa gång ska jag lägga mig på marken med händerna på huvudet och särade ben.

2010-10-13 @ 08:57:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0